perjantai 31. toukokuuta 2013

Itkonlahden kalliomaalaus



Tänä iltana tutustuimme paikallisen ympäristötaiteen helmiin kun Pitäjänuutisten perjantainumerossa kerrottiin, että aseman lähistöllä on esihistoriallisia maalauksia. 


Opaskyltissä sanottiin, että Puukonvuoren kupeessa sijaitseva maalaus on löydetty vuonna 1975.  Pääosa Suomen kalliomaalauksista on ajoitettu n. 3000 - 7000 vuoden ikäisiksi. Kuvat on maalattu  punamullalla, johon on mahdollisesti lisätty verta, rasvaa tai munankeltuaista. Kalliomaalaukset liittyvät kivikauden uskomuksiin ja henkiseen elämään sekä riistan pyyntionnen turvaamiseen.




Kalliomaalausten yläpuolella sijaitsee Itkonlahden hiidenkirnu.





maanantai 27. toukokuuta 2013

Joensuun rautatieasema


Opiskeluaikoina asuin Joensuussa ja eilen tein paluun Joensuun asemalle yli kymmenen vuoden taon jälkeen. Ilokseni  näin, että asema on edelleen toiminnassa,  asemaravintolan vierus oli täynnä opiskelijoiden polkupyöriä ja iltajunan saapuessa ihmiset halailivat hyväntuulisina toisiaan. 


Joensuu asema rakennettiin vuosina 1890-94  Karjalan radan pääteasemaksi. Asemarakennus suunniteltiin Oulun radan III luokan asemarakennuksen piirustuksia mukaillen, joiden Iltanen kirjassaan epäilee olevan Knut Nylanderin käsialaa. Uusrenessanssityyliseen ulkoasun on kuitenkin tehty huomattavia muutoksia vuosien saatossa. 




Joensuun rautatieasema ja sen ympäristö kuuluvat valtakunnallisesti merkittävien kulttuuriympäristöjen joukkoon.








lauantai 25. toukokuuta 2013

perjantai 24. toukokuuta 2013

Kukkapöytä


Tuomi kukkii ja tänään kirppikseltä löytyi saliin sopiva kukkapöytä.



maanantai 20. toukokuuta 2013

Luston rautatieasema



vin tänään ihastelemassa Punkaharjulla sijaitsevaa Luston asemaa. Vuonna 1908 valmistunut asema on Bruno Granholmin suunnittelema.  


Jussi Iltanen kuvaa Radan varrella kirjassaan aseman olevan selkein esimerkki vuonna 1906 tienoilla Granholmin piirustuksista tapahtuneesta muutoksesta.  Aseman yksityiskohdat ovat aiempaa enemmän jugendtyylisiä, mutta kokonaisuus ilmentää kansallisromantiikkaa.


Punkaharju oli tunnettu matkailukohde ja asemalla vierailivat etenkin turistit paikallisen väestön sijaan.  Henkilöautoilun lisääntyessä turistiliikenne väheni ja  asema muuttui miehittämättömäksi vuonna 1969. Koko liikennepaikka lakkautettiin henkilöliikenteen pysähdysten loputtua vuonna 1989.  


Openmetsä-palvelu puolestaan kertoo, että Luston aseman nimi on aiemmin ollut Punkaharjun rautatieasema, mutta Metsämuseo Luston avautuessa vuonna 1994 aseman nimi muutettiin ja Punkasalmen asema nimettiin Punkaharjun asemaksi. Metsämuseon avauduttua myös henkilöjunat alkoivat jälleen pysähtyä asemalla.


Sisätiloissa on korkea III luokan odotussali.




Aseman vieressä oleva kaunis huvimaja on vuodelta 1928.

Huvimajan vierestä avautuu radansuuntainen lehmuskuja.


pihapiirin maakellari


Varsinaisen rautatietoiminnan päätyttyä asema on toiminut ja tulee tänäkin kesänä toimimaan näyttelytilana. Asema kuuluu Punkaharjun kulttuurimaisemaan, joka on valtakunnallisesti merkittävä kulttuurihistoriallinen ympäristö.






sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Yllätyshyökkäys


Armeijan sotajuna onnistuu aina yllättämään, eikä kamera ollut taaskaan laukaisuvalmiina Varpasella.




tiistai 14. toukokuuta 2013

Vuokko ja moni muu


Harmaan hetken jälkeen pienetkin väripisarat aseman pihamaalla herättävät ihastusta.












sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Istutimme omenapuut




Asemalla ei ollut yhtään omenapuuta, mutta nyt on kaksi kasvamassa.




lauantai 11. toukokuuta 2013

Raksaniksejä

Liikuteltava taukotupa potkurista
Rakennustelineet kuormalavoista
Kiikkuteline kurkihirrestä

torstai 9. toukokuuta 2013

Aitta, osa 1


Viime kesänä ryhdyimme rakentamaan vanhasta torpasta puretuista hirsistä leikkimökkiä/aittaa. Muiden kiireiden keskellä homma jäi puolitiehen, mutta tänään taas kirves heilui.





 Lämpimät kiitokset Sirpalle tunnustuksesta!