keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Asemabongausta Turussa



Asemabongauksessa oli tänään vuorossa Turun päärautatieasema. Odotussalissa olevassa posterissa kerrottiin mm. seuraavaa taustatietoa:

1930-luvulla Turun vanha rautatieasema oli koettu sopimattomaksi tarkoitukseensa. Uuden aseman suunnittelu annettiin poikkeuksellisesti rakennushallituksen tehtäväksi ja vuonna 1939 laaditut suunnitelmat pantiin viipymättä alulle 1940 pidettäväksi aiottuja Olympiakisoja odoteltaessa. Talvisodasta huolimatta rakennustyöt jatkuivat ja uusi asema valmistui vuonna 1940.  


Rakennuksen ovat suunnitelleet arkkitehti Martti Välikangas ja Väinö Vähäkallio.


Asemalta löytyi myös käynti ylikulkusillalle, josta avautui erinomaiset mahdollisuudet junabongaukseen.


Intouduin asema- ja junabongauksesta niin paljon, että kuvausvälineenä toiminut kännykkä ryhtyi tiheästi varoittelemaan virranpuutteesta. Huolestuin kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun tajusin, ettei matkatavaroista löydy laturia ja tänään olin ensimmäistä kertaa elämässäni valinnut matkalipun toimitustavaksi mobiilipiletin.  Great.


Onneksi kuitenkin on edelleen rautatieasemia, joissa on mahdollista saada henkilökohtaista palvelua. Niinpä ohikulkijoiden ihmetykseksi tein lähes Loirimaisen juoksuspurtin, joskaan en junan perässä vaan  suunnaten suoraan asemalle.
 

Viimeisillä virranrippeillä sain näytettyä mobiililippuni asemavirkailijalle, joka ystävällisesti tulosti perinteisen paperilipun nolosti päättyneen mobiilikokeiluni tilalle.  Erikoisen bongausiltapäivän kruunasi  odotusslista kaikunut kutsu osallistua VR:n 150-vuotis kakkukahveille.




Jätäthän kommenttia mikäli  sinulla on Turun rautatieasemaan liittyviä muistoja tai kertomuksia!





2 kommenttia:

  1. Loppu hyvin!

    Mutta apua, eikö siellä Turussa ole enää yhtään lunta?????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aurinko paistoi ja lämmintä riitti, joten lunta ei näkynyt lainkaan.

      Poista